Lacoste – sportowa elegancja z Francji

Lacoste to francuska marka z kategorii premium, produkująca odzież, obuwie, a także perfumy i akcesoria. Firma mocno osadzona jest w swojej sportowej tradycji łącząc przy tym styl i elegancje. Do jej największych klasyków należy koszulka polo z charakterystycznym krokodylem na piersi.

DEVA~1401234_LB_ADULTES_140x200_FW1415.indd_N_150image1xl

lacoste_fw13_lookbook_24lacoste-aw-2012-color-blocking-mens-lookbook-1Rene Lacoste – francuska legenda tenisa
Nie sposób opisać marki Lacoste, nie przybliżając sylwetki jej największej legendy i współtwórcy – Rene Lacoste`a. Człowieka nie tylko bezpośrednio związanego z jej nazwą i logo, ale również konstruktora i wielkiego sportowca.

MTE4MDAzNDEwMjQ5MTU2MTEw

Rene Lacoste ( 1904-1996 ) urodził się w Paryżu, w zamożnej rodzinie producenta samochodów. Jako nastolatek wyróżniał się zmysłem do mechaniki i wydawało się pewne, że będzie kształcił się w tym kierunku. Rene był jednak drobny i chorowity, co martwiło jego ojca. Rozwiązaniem miał być sport, najlepiej elitarny i kojarzony z klasą wyższą. Wybór padł na tenis i wkrótce piętnastoletni Rene wyjechał do Londynu, gdzie po raz pierwszy stanął na korcie. Gra w tenisa spodobała mu się tak bardzo, że stwierdził, że chce poświęcić się wyłącznie karierze tenisisty. Według opowieści, ojciec przyjął nagłą decyzję syna z dużą wyrozumiałością, wyrażając zgodę, ale dając jednocześnie ultimatum – jeśli Rene w ciągu pięciu lat nie zostanie mistrzem świata, wraca do wcześniejszych planów. Mimo rozpoczęcia treningów w stosunkowo późnym wieku, determinacja i poświęcenie zaowocowały znacznym rozwojem umiejętności Rene. Pięć lat okazało się za krótkim okresem na osiągnięcie światowego prymatu, jednak już po czterech przyszło powołanie do reprezentacji Francji. Rene Lacoste był jednym z „czterech muszkieterów” – jak nazywano legendarną reprezentację Francji w tenisa z lat 20 i 30. W 1927 roku niespodziewanie zdobył z nią Puchar Davisa, którego bronili nieprzerwanie do 1932 r. Triumfował również w siedmiu turniejach wielkoszlemowych w grze pojedynczej oraz trzech w grze podwójnej.

rene machinerene lacoste livreRene Lacoste ze swoją maszyną do wyrzucania piłek oraz okładka jego książki

Pomimo kariery tenisisty, Rene Lacoste nie stracił swojego zamiłowania do mechaniki i analitycznego myślenia. W 1928 r. będąc jeszcze zawodnikiem wynalazł maszynę do wyrzucania piłek pod różnym kątem. Urządzenie znacznie usprawniło treningi, a jego kolejne generacje stosuje się do dziś. Również w tym samym roku opublikowana została książka jego autorstwa ” Tennis ” zdradzająca techniki gry. W 1963 r. Rene Lacoste wynalazł stalową rakietkę, która wyparła dotychczas używane drewniane modele, jednocześnie poprawiając komfort gry. Przez kolejne lata Lacoste usprawniał swoje rakietki wprowadzając różnego rodzaje rozwiązania zwiększające amortyzacje.

Koszulka polo z krokodylem – ikona marki Lacoste

lacoste-timeline-the20-03rene lacoste polo 1lacoste-timeline-the30-04

 

 

Rene Lacoste w tradycyjnym stroju tenisisty, koszuli z długim rękawem oraz w polówce swojego projektu. Reklama z 1933 pochodząca z pierwszej kampanii koszulek polo

Wróćmy jednak do mody i największej ikony firmy Lacoste – koszulki polo. Gdy Rene Lacoste rozpoczynał swoją karierę, na obowiązująca tenisistów modę składały się : wykrochmalona koszula z długim rękawem oraz długie flanelowe spodnie. W 1926 roku Rene postanowił jednak dokonać rewolucji. Zainspirowany graczami polo i charakterystyczną dla nich koszulką, posiadającą krótki rękaw i guziki przy dekolcie, stworzył swój własny projekt. Nowy strój zaprezentował osobiście na kortach prestiżowego US Open wywołując nie małą sensację. Lacoste wygrał w nim turniej, a koszulki polo szybko przyjęły się wśród tenisistów. Ich popularność rosła do tego stopnia, że w jakiś czas po tym wydarzeniu odwiedził go znajomy przedsiębiorca odzieżowy Andre Gillier i namówił do masowej produkcji. Fabryka powstała w 1933 roku, a firma została nazwana La Chemise Lacoste, co po latach skrócono do obecnego Lacoste. Wracając do rewolucyjnej polówki, słynny model został nazwany ( L. 12. 12 ) i jest produkowany do dziś. Wyróżniał się wykorzystaniem do jego produkcji bawełnianej piki ( petit piqué jersey ). Dzianiny wyróżniającej się trwałością i miękkością, a ponad to przewiewnej i dobrze wchłaniającej wilgoć. W latach 30 polówki L. 12. 12  produkowano wyłącznie w białym kolorze, od 1951 r. zaczęto wprowadzać kolejne kolory, a dziś są to już 32 barwy. L. 12. 12 wyróżniała się jeszcze jedną innowacyjną cechą, po raz pierwszy w dziejach mody posiadała umieszczone na wierzchu logo producenta, słynnego krokodyla…

navy-lacoste-polo-431x575lotd-lime-green

Logo z krokodylem
Charakterystyczny krokodyl to jeden z najbardziej rozpoznawalnych logotypów na świecie. Jego historia rozpoczęła się w latach 20 w przeddzień finału Pucharu Davisa, wtedy to właśnie Rene Lacoste założył się z kapitanem francuskiej drużyny, że jeśli zdobędą puchar dostanie teczkę ze skóry aligatora. Całą historię opisała prasa i Rene Lacoste zyskał nowy sportowy przydomek – aligator, który po pewnym czasie stał się też krokodylem. Popularność krokodyla zwiększył fakt, że sam zawodnik w 1926 r. poprosił swojego przyjaciela o zaprojektowanie i wyhaftowanie gada na zwyczajowo noszonym blazerze. Od 1933 krokodyl stał się logo nowo-powstałej firmy.

lacoste-ss2013-men_s-lookbook9laco005-800x541

Dalszy rozwój
W następnych latach firma wprowadzała nowe produkty do swojej oferty: kolekcje dla dzieci ( 1958 ), perfumy ( 1968 ), akcesoria skórzane ( 1969 ), okulary przeciwsłoneczne ( 1981 ), czy zegarki ( 1993 ). By kontynuować najlepsze tradycje Rene Lacoste`a w 2011 powstał promujący innowacyjność projekt Lacoste Lab, w ramach niego ukazały się takie produkty jak: rowery, deski do surfowania, czy narty.

Styl Lacoste
Lacoste to marka, której produkty charakteryzują się połączeniem stylu sporto-casualowego z jednoczesną elegancją. Marka, a zwłaszcza jej polówki przez lata były podstawą stylu preppy. Również dzisiaj Lacoste należy do droższych marek oferujących pewien rodzaj luksusu. Swoje sportowe produkty promuje głównie przez elitarny tenis i golf, co jednocześnie jest nawiązaniem do rodzinnych tradycji         ( żona i córka Rene Lacoste`a były światowego formatu golfistkami ).

Lacoste Live
W 2011 roku wystartował Lacoste Live, jego kolekcje częściowo zrywają z tradycją, charakteryzując się współczesnym i radosnym wzornictwem, które jest pozbawione ograniczeń. Live bezpośrednio nawiązuje do nieskrępowanego i zuchwałego ducha młodości.

lacoste-live-polonews-men-super-hero-polo-portelacoste live

Style code
Firma szczyci się swoim własnym ” style code ” wyróżniającym ją na tle konkurencji. Duże kolorowe powierzchnie, wyróżniające się barwą lamówki,  proste geometryczne wzory w paski czy kratę, czy wreszcie sama struktura petit piqué to styl ubrań spod znaku krokodyla.

LacosteTippedMultiStripePoloShirtNew-Lacoste-Men-Stripe-Sweater-White-Orange-Black-1Lacoste-Lve-Fall-Winter-2012-2013-For-Men-2-600x900-e1344196577139


//

2 Comments

  1. Jan

    Grudzień 8, 2014 at 10:01

    Bardzo ciekawy, ambitny i świetnie prowadzony projekt. Życzę powodzenia!
    Chciałem kliknąć lajka na fb, ale chyba nie ma funpage?

    • admin

      Grudzień 8, 2014 at 14:20

      Bardzo dziękuję za tak pozytywną opinię i zapraszam do odwiedzin 🙂 Fan Page pewnie pojawi się w przyszłości.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge