Stone Island – nowoczesne technologie w modzie

Stone Island to luksusowa, włoska firma odzieżowa, oferująca wysokiej klasy ubrania dla mężczyzn. Marka została założona w 1982 roku przez słynnego projektanta Massimo Osti. Jej kolekcje charakteryzują się przede wszystkim zastosowaniem najnowszych, niemal kosmicznych technologii używanych do wytwarzania tkanin i ich barwienia. Stone Island to także topowa marka wśród angielskich piłkarskich chuliganów casuals.

si 2014

Massimo Osti
Ideas-from-Massimo-Osti-Book-11Twórcą Stone Island jest legendarny włoski projektant Massimo Osti (1944–2005). Urodzony w Bolonii, po uzyskaniu wykształcenia grafika, początkowo związał się z branżą reklamową. W 1970 dzięki swoim pionierskim eksperymentom z technikami drukarskimi na tkaninach ubraniowych trafił do przemysłu odzieżowego. Wykorzystując metody druku czterobarwnego oraz sitodruku ( dotychczas nie stosowanych przy produkcji ubrań ) jako pierwszy naniósł wzór na tkaninę t-shirtu. Pomysł zrewolucjonizował świat mody, dając nam dziś wszechobecne ubrania z nadrukami.
Już po pierwszych udanych próbach na t-shirtach młody projektant otrzymał komercyjną propozycję wyprodukowania całej linii męskich koszulek. Nowo powstałą firmę, w której Osti stał się udziałowcem nazwano Chester Perry, by w 1978 roku jej nazwę zmienić na słynne C. P. Company.
Stone-Island-Autumn-Winter-Lookbook-2014-2015-Fashion-Fist-16supreme-stone-island-editorial-grind-magazine-04-300x450Rewolucyjny pomysł z nadrukami wytyczył filozofię pracy Ostiego, opartą na ciągłych badaniach i poszukiwaniach nowych rozwiązań. W latach 80 opracował jedną z największych innowacji w technice barwienia odzieży. Nowy koncept polegał na zanurzaniu w kąpieli barwiącej gotowego już elementu garderoby, wykonanego jednak z dwóch różnych materiałów, dzięki czemu odmiennie reagujących na barwnik. Nowa technika pozwalała otrzymywać odmienne odcienie tego samego koloru i stała się charakterystycznym elementem kolekcji C. P. Company.
si 14Powstaje Stone Island
Nieustannie trwające badania nad zastosowaniem nowych tkanin oraz metodami ich barwienia pociągały za sobą wiele innowacyjnych projektów. Jednym z nich były prace nad kurtkami Tela Stella, do których materiał ( o tej samej nazwie ) był inspirowany plandekami ciężarówek wojskowych. Gruba, ogromnie wytrzymała tkanina została poddana takim procesom jak impregnacja oraz kilkugodzinna kąpiel z pumeksem w celu zmiękczenia i nadania charakterystycznego odcienia. Projekt był na tyle nowatorski, iż postanowiono mu nadać osobną nazwę. Jej wybór był inspirowany ( przesiąkniętą wątkami morza ) twórczością Josepha Conrada i padł na wszechobecne w niej słowa Stone Island. Również logo nowo-powstałej marki nawiązuje do morza i przedstawia znaną z kompasów różę wiatrów.
foto_archivio__0011foto_archivio_046Tela Stella i Raso Gommato

W 1983 roku Massimo Osti postanowił całkowicie poświęcić się stronie projektowej, oddając zarządzanie grupie GFT związanej z rodziną Rivetti. Tak oto, z marką Stone Island związał się jej dzisiejszy prezes i kontynuator wizji Ostiego, Carlo Rivetti. Po sukcesie projektu Tela Stella, marka zwiększyła asortyment o pulowery, t-shirty, spodnie i koszule. W 1984 roku Stone Island wprowadziła kolejny, klasyczny materiał Raso Gommato ( bawełna z poliuretanową powłoką ) wykorzystywany do produkcji jej kurtek. Był to też okres kiedy marka przeżyła prawdziwy sukces w rodzimych Włoszech i zaczęło być o niej coraz głośniej za granicą.
W 1989 roku powstał jeden z jej największych klasyków Ice Jacket, kurtka zmieniająca kolor w zależności od panującej temperatury. Pierwsze modele zmieniały się: z żółtego w ciemną zieleń, z bieli w jaskrawy niebieski oraz z różowego w szary. W kolejnych latach liczba kolorów, podobnie jak i fasonów została zwiększona.
iconica_2JACKET_3

iconica_11JACKET_1

Ice Jacket

W 1992 roku powstała Reflected Jacket, kurtka z tkaniny pokrytej tysiącami szklanych mikro-sfer, odbijająca nawet bardzo słabe światło. Kolekcja zawierała następujące kolory: metaliczny biały oraz jaskrawa czerwień, zieleń, żółty oraz niebieski.
reffref jacReflected Jacket

W 1993 roku Carlo Rivetti wraz ze swoją siostrą Cristiną postanowił opuścić GFT i całkowicie zająć się Stone Island, za którą teraz stanęła nowo-powstała firma Sportswear Company. W 1996 roku markę opuścił jej pomysłodawca Massimo Osti, który postanowił zająć się innymi własnymi projektami. W tej sytuacji Rivetti był zmuszony znaleźć następcę i jego wybór padł na Anglika Paula Harvey. Wyspiarz okazał się strzałem w 10, idealnie wpasowując się w innowacyjną filozofie marki, rozwijając dotychczas stosowane tkaniny, ale i poszukując nowych pomysłów na dotychczas nie eksplorowanych obszarach. Przełom tysiąclecia przyniósł nowe projekty i materiały, m.in. Pure Metal Shell Silver i Pure Metal Shell Bronze, to kurtki wykonane z drobnej zewnętrznej siatki z metalu lub brązu pokrywającej wewnętrzną tkaninę. W tym okresie Stone Island wypuściło również kurtkę wykonaną z kevlaru i rozwinęło techniki barwienia, wprowadzając nową ciśnieniową metodę ubarwiania tkanin przy temperaturze 130 °C.
foto_archivio_177foto_archivio_175 Pure Metal Shell Silver i Pure Metal Shell Bronze

W 2008 roku z firmy odszedł Paul Harvey, którego Rivetti zastąpił międzynarodowym zespołem projektantów. W tym samym roku wprowadzono też kolekcje ubrań posiadającą ręcznie malowany kamuflaż, a wspólnie z Aitor Throup zaprezentowano projekt Modular Anatomy, kurtkę puchową składającą się z wielu indywidualnych elementów.
cvfv3.1_Stone-Island_Modular-Anatomy2-950x535Aitor Throup X Stone Island

W 2012 roku firma świętowała 30 lecie działalności. Z tej okazji wypuszczono trzy symboliczne modele ubrań oddające historię i ducha innowacyjności marki, były to: reedycja kurtki Tela Stella, gruby cardigan z kapturem Reflective Knit świecący przy minimalnym świetle i kurtka 30/30 Jacket posiadająca 30 różnych trybów wyglądu.
stone-island-italy-outerwear-30-30-jacket-30th-anniversary-special-2012-2013-fall-autumn-winter-trend-watch-04xstone-island-italy-outerwear-30-30-jacket-30th-anniversary-special-2012-2013-fall-autumn-winter-trend-watch-03x30/30 Jacket

Futbolowy styl casuals
9e3020eefdda6614d009a2e8f318996451d0d6ebfd6461559c89bd70571cde03
ffCasuals, czyli pochodząca z Anglii subkultura piłkarskich chuliganów pojawiła się po raz pierwszy pod koniec lat 70. Ich obecność charakteryzowała się noszeniem drogich, markowych ubrań ułatwiających się przemieszczanie w rejonie stadionu bez wzbudzania podejrzeń przeciwnika oraz policji. Do najbardziej popularnych marek wśród casuals niezmiennie od połowy lat 80 pozostaje Stone Island. Kurtki, koszulki, czy czapki z charakterystyczną różą wiatrów można zobaczyć na wielu piłkarskich stadionach. Produkty włoskiej firmy były także widoczne w poświęconych angielskim chuliganom filmach Football Factory i Green Street. Ponad to logo firmy jest tak popularne, że wielu kibiców w całej Europie nieoficjalnie zaadoptowało je na potrzeby klubowych proporczyków, często zawierających nazwę klubu i napis on tour.


Poniżej jeszcze kilka zdjęć przedstawiających ubrania Stone Island.
ssssssi-jacket1Stone-Island-Fall-Winter-Jackets-Warm-Clothes-Winter-Shoes-Outwear-Collection-2014-2015-2-383x500supreme-stone-island-editorial-grind-magazine-05-300x450stone-island-2013-fall-winter-video-lookbook-0stone-island-2013-spring-summer-video-lookbook-0


 

1 Comment

  1. tomek

    Grudzień 21, 2015 at 08:19

    Kurtki wyglądają dobrze ale reszta ma zbyt raperski styl.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge