Supreme – nowa ikona stylu

Supreme to obecnie jedna z „najgorętszych ” marek na rynku. Wyrosła z nowojorskiej kultury skate, z licznymi wpływami punk i hip hop szybko stała się obiektem pożądania na całym świecie. Znana z licznych kolaboracji z największymi markami odzieżowymi oraz artystami i muzykami jest dziś prawdziwą ikoną stylu.

tumblr_npyw0vzsyd1ro6hl7o1_500tumblr_mex1pvh6jG1rmdy96o1_500tumblr_mjtsy2FLzr1qd38ozo1_1280

supreme kozuchtumblr_nlkk7kRsMK1sonc7uo1_500tumblr_me268f17CU1qmez87o1_500

James-Jebbia

Twórcą marki Supreme jest urodzony w Nowym Jorku Brytyjczyk James Jebbia. Okres jego młodości to fascynacja kulturą punk i pierwsze zainteresowania stylem i  modą. Do jego ulubionych lektur należały takie magazyny jak I-D i The Face. Coraz częściej interesował się również Nowym Jorkiem, do którego ostatecznie postanowił się przenieść w 1983 roku. Jego początki w tym mieście to praca w sklepie odzieżowym Parachute. Zajęcie to pozwoliło mu na tyle zaznajomić się z branżą, iż w 1989 otworzył swój własny sklep Union NYC, gdzie ofertę stanowiły głównie brytyjskie marki, jak Fred Perry oraz pierwsze streetwearowe kolekcje Shauna Stussy ( będącego pionierem tego typu odzieży). Współpraca ze Stussym układa się na tyle dobrze, że wkrótce Jebbia otwiera w Nowym Jorku sklep będący nowojorską filią tej kalifornijskiej marki. Mimo sukcesu po dwóch latach Stussy postanawia jednak wycofać się z interesu i spieniężyć wspólny interes. W tej sytuacji pozostawiony samemu Jebbia postanawia otworzyć kolejny sklep. Projekt kosztuje 12 000 dolarów i mieści się przy Lafayette Street w centrum Nowego Jorku, miejscu, które szybko ma zyskać status kultowego w środowisku nowojorskich skaterów. Tak w 1994 powstaje Supreme.
tumblr_nxr9ieRw0L1sqpwoto1_1280tumblr_nl661yZULc1tw1jzuo1_500

tumblr_md8l2m7cBJ1rhpb0eo1_500tumblr_ly7vp7JsiK1r1fbj1o1_1280tumblr_meua0iD7hU1r3nxn7o1_500Mimo iż, James Jebbia samemu nigdy nie jeździł na desce, to kultura skate od dawna go interesowała. Jak sam kiedyś stwierdził dostrzegał w niej bunt, przypominający mu scenę punk z wczesnych lat młodości. Również w jego codziennym otoczeniu wiele osób jeździło na desce, choćby pracowników z poprzedniego streetwearowego sklepu Stüssy. Otwierając Supreme Jebbia wyczuł również idealny moment na rynku. Był to czas gdy scena skate wciąż rosła, a konkurencja była słaba i do tego często oferowała kiepskiej jakości, workowate ubrania dla dzieciaków. Podejście Supreme było zupełnie inne. Po pierwsze, sklep był zawsze otwarty dla swojej klienteli, która mogła bez przeszkód wchodzić do niego z deskorolkami, a także przed którym licznie się gromadziła, by następnie iść pojeździć do pobliskiego parku. Po drugie ubrania Supreme, choć początkowo stanowiły je tylko kolekcje t-shirtów i bluz z kapturem szybko zyskały aprobatę swoich odbiorców. Marka idealnie wyrażała ” poprawność ” wyczucia stylu, która wynikała z jej bliskości z użytkownikiem.

originaltumblr_n6wfzdPWDw1rkrbrjo1_500

Do najbardziej charakterystycznych elementów Supreme należy zdecydowanie jego logo. Wyrazisty prostokąt z wypisaną ( czcionką Futura Heavy Oblique ) nazwą firmy. Jest to efekt inspiracji twórczością Barbary Kruger, amerykańskiej artystki konceptualistki, której prace utrzymane są w podobnym stylu.

kruger_heroprzykład twórczości Barbary Kruger

W 1995 roku wyszedł kontrowersyjny film Larry’ego Clarka ” Dzieciaki ” opowiadający o życiu nowojorskich nastolatków. Do głównych zajęć ukazanych postaci należy seks, używki, imprezy i jazda na deskorolce. Film miał częściowo dokumentalizowany charakter, a kilku z pojawiających się w nim osób podobno nawet pracowało w Supreme. Na jednej ze scen przez moment widoczne jest również logo samej marki. Niedawno firma z okazji 20 lecia powstania filmu postanowiła wypuścić niewielką kolekcje nawiązującą do obrazu Larry Clarka. Warto również dodać, że sam reżyser kilkukrotnie współpracował z Supreme projektując m.in. serię grafik na deskorolki.

6a00d8341c974f53ef015436afa012970c-450wiKids_soundtrack

2vnRdcjy9rIsupreme_kids20_00

To właśnie współpraca z artystami jest jednym z filarów rozpoznawalności Supreme. Dla marki pracowali nie tylko legendarni nowojorscy grafficiarze jak Dondi White, ale i inni uznani artyści, jak Damien Hirst, Ralph Bakshi, Jean-Michel Basquiat , czy nawet David Lynch.

david-lynch-x-supreme-1200x688damien-hirst-supreme-skateboard-decks-custom-0po lewej koszulki projektu Davida Lyncha

Również wielu muzyków było obecnych na produktach marki. Na jej grafikach pojawiały się takie osobowości jazzu i soulu jak: James Brown, Miles Davis, Isaac Hayes, czy Curtis Mayfield. Firma aktywnie współpracowała lub składała hołd również wielu muzykom hip-hopowym. Na jej produktach pojawiali się Prodigy ( Mobb Deep ), Three 6 Mafia, Raekwon, RZA, Public Enemy.

the-rza-supreme-behind-the-scenes-1foy6hevdmqrsygcovikuTo co wyróżnia Supreme spośród innych firm to również ogromna ilość kolaboracji z innymi markami. Lista ta jest naprawdę okazała. Firma ma na koncie współpracę zarówno z markami typowo kojarzonymi z branżą skate, jak Vans, Anti Hero, Thrasher, jak i takimi gigantami jak Nike, The North Face, Levi’s, czy Timberland.

untitled-article-1434994301tumblr_ny58suyVPn1uc51ico1_500Kolaboracja z Thrasherem i The North Face

Charakterystyczna jest również polityka sprzedaży jaką prowadzi Supreme. Marka posiada jedynie dziewięć sklepów na świecie: dwa w USA ( Nowy Jork i LA ), jeden w Londynie oraz sześć w Japonii. Do tego często wypuszcza bardzo niewielkie ilości swoich produktów, co czynie je bardzo pożądanymi, a nierzadko są one wręcz kolekcjonowane. Ilość chętnych do nabycia jej produktów z reguły przewyższa rzeczywistą podaż, co skutecznie napędza rozgłos wokół marki. Biorąc pod uwagę także dużą ilość ” premier ” nowego produktu w ciągu roku, jest to udana strategia budowy ” szumu ” wokół siebie. Z reguły wygląda to tak, iż na kilka dni przed planowanym wypuszczeniem nowego produktu pojawiają się na ten temat plotki. Jako, że marka z reguły dokonuje swoich premier w czwartki, już minimum 24 godziny wcześniej zaczynają się tworzyć kolejki, które do momentu otwarcia sklepu o 11 osiągają kilka setek osób. Jednocześnie o tej samej godzinie rusza na całym świecie sprzedaż internetowa, co momentalnie wyczerpuje zapasy. Sprzyja to powstawaniu ogromnego rynku wtórnego, gdzie część produktów potrafi osiągnąć nawet kilkunastokrotność pierwotnej ceny.
tumblr_metyqaiNlT1qfm4nfo1_500tumblr_lxi4f2dMgB1qecyv1o1_500Czapki Supreme to prawdziwy klasyk

tumblr_n91hg94vPf1tfmyu7o1_1280tumblr_mfi5ggulF01s142tio1_400tumblr_mcppguD2AE1qfm4nfo1_500

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge